Tuesday, June 30, 2009

Pembantu Rumah, Siapa Yang Salah

Dalam menangangani isu pembantu rumah, terdapat 6 pihak utama yang terlibat:
1) Pembantu rumah
2) Majikan yang menggaji pembantu rumah
3) Agensi Indonesia
4) Agensi Malaysia
5) Pihak berkuasa Indonesia
6) Pihak berkuasa Malaysia

Masalah yang utama pula dihadapi oleh pelbagai pihak adalah seperti berikut:
1) Penganiayaan terhadap pembantu rumah
2) Ketidakpuashatian para majikan diatas wang yang telah dilaburkan.
3) Kesukaran pengurusan passport dan visa
4) Kesukaran pengurusan permit dan penghantaran pulang
5) Menangani aduan dari keluarga pembantu
6) Berdepan dengan isu pendatang asing dan masalah sosial.

Kesemua pihak di atas menyumbangkan kepada manafaat dan kesusahan yang dihadapai oleh pelbagai pihak:
1) Pembantu yang tidak boleh memenuhi spesifikasi dan kehendak majikan dalam soal kerja
2) Majikan yang tidak menjaga kebajikan pembantu
3) Birokrasi pihak kerajaan Indonesia dalam urusan passport dan penguatkuasaan
4) Kegagalan membuat penjodohan yang serasi majikan-pembantu
5) Kaum keluarga yang mengambil kesempatan diatas pendapatan pembantu
6) Peraturan yang gagal menyelesaikan kekusutan permit dan penghantaran pulang

Kesemua masalah diatas mungkin dapat diatasi dengan penyelesaian dibawah:
1) Pembantu hendaklah dibenarkan dibawa masuk dengan permit agensi pekerjaan berdaftar.
2) Agensi hendaklah membuat latihan dan saringan terhadap pembantu yang sampai. Pembantu yang tidak memenuhi spesifikasi hendaklah dihentar pulang dan bayaran levi boleh diganti dengan pembantu lain.
3) Penjodohan majikan pembantu hendaklah dibuat dengan tempoh percubaan melebihi 3 bulan.
4) Permit hanya akan ditukarkan kepada nama majikan apabila benar-benar terdapat keserasian majikan pembantu dan kedua-dua pihak bersetuju untuk menandatangani perjanjian kerja.
5) Agensi akan memantau pekerja sepanjang kontrak dan sekiranya berlaku perselisihan pembantu-majikan atau penganiayaan, pembantu boleh pulang balik kepada agensi untuk kaunseling dan sekiranya gagal, permit akan ditukarkan balik kepada nama agensi untuk tukar majikan atau penghantaran pulang.
6) Bayaran proses boleh dikenakan pada setiap peringkat oleh pihak kerajaan demi meningkatkan perolehan kerajaan dan menghalang pertukaran dibuat sewenangnya tanpa keperluan manasabah.

Faedah yang diperlehi daripada sistem diatas mungkian adalah seperti berikut:
1) Proses yang cepat, pembantu tidak perlu menunggu lama di Indonesia dan mengelakkan kes gagal berangkat.
2) Majikan dapat memperolehi pembantu dengan kadar segera dan mencuba pembantu untuk mendapatkan pembantu yang cocok dengan suasana kerja, dan berbaloi dengan wang yang dilaburkan
3) Mengurangkan penipuan daripada agensi di Indonesia yang mengambil kesempatan diatas permintaan pembantu yang tinggi dengan menghantaran pembantu yang tidak bermutu seperti sakit dan mengalami masalah mental. Juga mengelakkan penipuan menjual dokumen (biodata) sahaja dengan ketiadaan pembantu secara fizikal.
4) Memudahkan pihak agensi untuk menguruskan permit yang sah tanpa mengalami pelbagai kekusutan dan birokrasi.
5) Melancarkan penghantaran tenaga kerja oleh kerajaan Indonesia, memungut cukai berkaitan dan mengelakkan penghantaran secara haram.
6) Meningkatkan perolehan kerajaan disamping mengawal masalah sosial dengan kerjasama erat pihak berkuasa dan pihak swasta.

Adalah maklum bahawa kitalah yang mencipta peraturan dan peraturan dicipta untuk memberikan faedah kepada kita. Dengan kaedah yang dicadangkan diatas ia akan mengurangkan ketidaksesuaian majikan-pembantu yang mana pemilihan sebelum ini hanya berdasarkan foto dan biodata. Jika tiada keserasian, seolah-olah mereka ini dijodohkan secara paksa menyebabkan banyak berlaku kes lari dan masalah penderaan; tidak kurang juga berlaku penipuan yang berleluasa oleh pihak agensi dari seberang.

WaLLahu'alam.

No comments: